Öbacken-Bränninge naturreservat

Öbacken-Bränninge ligger precis söder om Pershagen. Detta reservat är inte så stort till ytan men bjuder på många olika slags miljöer. Här finns vackra hagmarker med ovanliga blommor, hasselsnår, svampskog, storslagen utsikt över Södertäljes inlopp och havskontakt med badmöjlighet.

Det tar ungefär 30 minuter att cykla från Stora torget till reservatsentrén, där det finns cykelställ. Det finns många backar på vägen till reservatet och en del grusvägar.

Läs mer om Öbacken-Bränninge naturreservat här.

Hur du cyklar från Södertälje centrum:

Cykla mot Pershagen. Om du är bekväm med att cykla på landsväg så kan du cykla längs Nyköpingsvägen hela vägen fram till grusvägen som leder in till reservatet och Bränninge gård.

Om du vill cykla på cykelvägar och lågt trafikerade bilvägar så kan du istället vika av från Nyköpingsvägen in på Släthagsvägen och sedan Karpstigen. Följ cykelvägen genom parken och förbi förskolorna. Vid vändslingan vid Ålstigen kan du antingen cykla direkt ut på Trollsjövägen och följa den till bussvändslingan, eller ta den mindre villagatan Gäddstigen till samma plats.

Vid bussvändslingan på Trollsjövägen leder en grusad bilväg in genom skogen. Följ den till Solängens koloniområde. Ta vänster på parkeringen och ta dig förbi bommen till en stig och sedan höger till en grusväg. Följ den ner för backen och över bron, och förbi den gamla bruksmiljön där vägen svänger höger. Vid parkeringen för koloniområdet så finns reservatsentrén och tillhörande cykelställ.

Öbacken-Bränninge naturreservat

Se en film om naturreservatet Öbacken-Bränninge.