Cykla till Salem

För den som vill göra en lantlig cykeltur på cykelväg istället för landsväg så är denna cykelväg ett bra alternativ. En fikapaus kan tas vid Uttrans vattenbryn i bästa solläge. Därefter kan man vända tillbaka till Södertälje, eller cykla vidare in i Rönninge och ta varvet runt Glasbergasjön.

År 2022 blev den regionala cykelvägen mellan Salems kommun och Södertälje färdig och invigd. Cykelvägen innebär en klart mycket genare väg för cyklister mellan Rönninge och Gärtuna, men den är också väldigt naturskön. Cykelvägen går över åkrar och fält längs med järnvägen, genom en ekdunge och sedan längs med Uttrans vatten. Vid kommungränsen går cykelvägen på en bro över vattnet och efter det är man i Rönninge och Salem kommun.

Så här tar du dig från Östertälje station:

Följ cykelvägen på Grödingevägens norra sida förbi Östertälje station. Cykelvägen går genom en tunnel under järnvägen och följer sedan Gärtunavägen. Följ Gärtunavägen till väg 225:s på- och avfartsramper. Passera rondellen och fortsätt längs med påfartsrampen. Mitt i kurvan går en asfalterad cykelväg in i skogen, skyltad som cykelväg och ridväg. Detta är den regionala cykelvägen till Rönninge och Salem.

Så här fortsätter du runt Glasbergasjön:
Följ cykelvägen över bron till Rönninge. Du kommer ut på Karlskronaviksvägen. Ta vänster och följ gatan till Uttringevägen. Ta vänster och följ Uttringevägen till Dånviksvägen. Ta vänster till Dånviksvägen och följ den tills den slutar vid en fastighet, där tar du vänster till den mindre grusvägen längs vattnet. Följ den mindre grusvägen tills den går ihop med en större grusväg, fortsätt hålla rakt fram tills skogsvägen mynnar ut på Pimpelgatan i Glasberga. Salem_medpin.jpg